lørdag 21. februar 2015

Vågen på Jørpeland

Vågen 2014

For den som er vokst opp på Jørpeland, er Vågen et kjent og kjært landemerke. Mye har skjedd i Vågen gjennom vel hundre år.

Min far, Oskar Sandvik, har vokst opp i Vågen og jeg har fått noen historier derfra i oppveksten. Far var glad i det søte. Det var derfor en fordel å ha en onkel som eide et bakeri (Olaus Lea) og en annen onkel som var baker (Jørgen J. Sandvik). Det ble mange wienerbrød-skalker på far i oppveksten.

Litt om huset der far vokste opp


1895 (foto: Greve)

Vågen er kanskje det mest fotograferte området på Jørpeland. Jeg har samlet en del bilder fra Vågen. De fleste bildene vet jeg ikke hvem som har tatt. Noen har jeg funnet på internett. Her er noen av bildene. Hvis du klikker på bilde, får du det i en større versjon.


Ca. 1915
 
Ukjent årstall. (foto Tove Nessa Strand historielag)
 
Kanskje 1924
 
Ukjent år
Ukjent år
 
1947
1961
 
 
 
Du finner mange flotte bilder fra Vågen og resten av Strand på: www.strandhistorie.no/

 
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar