Heksebrenning. (maleri: Rygge museum og historielag)
På 1600-tallet var det ikke uvanlig at noen ble
anklaget og dømt for trolldom. Dette gikk i hovedsak ut over kvinner, og er
ikke noe lyst punkt i vår historie.
Også i mi slekt finner jeg spor av slektninger som var
innblandet i slike historier på ulikt vis. To slike var fra Sokndal og het
Barbro Bjelland og Dorte Ribland. Den første var datter til en «forfader», den
andre ble dømt bl.a. etter vitneavsigelse fra noen av mine slektninger. Jeg vil
her gi en kort oversikt over Barbro og Dortes historier.
Barbro
Jørgensdatter Bjelland
Jørgen Øgreid var en rik odelsbonde som eide jord på Tekse,
Sandsmark, Helleren, Hæstad, Høgemark, Fjermedal og Kalveskog. Han var
lagrettemann flere ganger i perioden 1613-1624. Kona hans var fra Ege. Vi
kjenner til fire av deres barn, Anbjørg, som bodde på Hestad og Tekse, Gunhild
som ble gift med Njeld Tekse og bodde på Tekse, Lars, som også bodde på Tekse
og Barbro, som ble gift til Bjelland.
Mi
mormor, Inga Fjelde, stammer fra Jørgen Øgreid. Det er gjennom dattera Gunhild.
Men i denne sammenheng er det Gunhilds søster Barbro vi skal se nærmere på. Barbro
ble født i 1555 og ble gift til garden Bjelland i Sokndal. Hun ble tidlig enke.
En av sønnene hennes hadde gjort en forbrytelse som først medførte fengsel,
deretter ble han landsforvist og erklært fredløs.
I
1622 ble også Barbro arrestert, og ved tinget i Sokndal i 1623 ble hun anklaget
for trolldom. Flere vitner sto fram med anklager mot henne. En mann som het Per
Grøsfjell sa at han en gang hadde vært hos Barbro for å kreve to kyr som han
hadde rett på. Da truet hun ham med at han skulle miste fem kyr, og det skjedde
like etterpå.
Maleri av August Hermann Stilke
Neste vitne var lensmann Lars Ollestad. Han sa at han
en gang ble bedt av futen å kreve inn tienden av Barbro. Da hadde han svart at
han heller ville gå 10 mil, enn å kreve skatten av Barbro: «For hun ber så
vondt over folk!» Da lensmannen kom, sammen med åtte andre, leste hun forbannelser
over dem. Disse gjentok hun i retten og sa at hun kunne skade både folk og fe
med å lese remser med forbannelser over dem. Hun hadde fem slike remser, som
hun sa fram i retten. Men de var for lange til å protokollføres.
Barbro var kjent i store områder for sine heksekunster
og ble tilkalt både til Utstein Kloster og mange andre steder for å mane sykdom
ut av folk som led av ulike slags sykdommer. Da brukte hun djevelske eder. Hun
innrømmet i retten at hun kunne se både drauger, døde folk og djevelen selv, «de
satt rundt bordet hennes de siste nettene før jul.»
Drengen til lensmannen spurte Barbro etter dette
tingmøtet om hvordan hun gikk fram for å få se djevelen og hans menn. Da forklarte
hun at hun reiste til Helleland kirke og tok noen dråper vann som rant langs
kledningen og tørket seg i øynene med. Da så hun dem med en gang. Når hun ikke
lenger ville se dem, tok hun å gned øynene med nattverdsvin. Da forsvant
djevelen og hans menn med en gang.
Knappe to uker senere falt dommen. Hun skulle brennes
på bål, og kongen skulle overta eiendommen hennes. Fordi hun kunne
trolldomskunster og hadde svoret seg til djevelen, ble hun brent samme året.
Henrettelsen skjedde i Stavanger.
Selve henrettelsen foregikk på følgende måte. Barbro
ble bundet til en stige. Et stort bål ble tent. Når det var god fyr i bålet,
tok to mann i hver sin ende av stigen og hev både den og Barbro på bålet. Det
ble ført nøye regnskap med henrettelsen, og utgiftene kom på 11 daler og 12
skilling. Bøddelen fikk ei lønn på 4 daler for å pine henne, føre henne til
fengselet og for å kaste henne på bålet.
Dorte Ribland
Den andre heksesaken i Sokndal i 1623 gjaldt Dorte
Ribland. Hun var gift med Kristen Ribland, som døde før 1613. De bodde på ødegarden
Ribland, som ligger nordvest for Rekeland i Sokndal.
På tinget i Sokndal i 1623 var Dorte anklaget av Liv
Urdal fordi Dorte hadde anklaget Liv for å være trollkjerring. Liv Urdal var ei
tipp oldemor til mi mormor, ni generasjoner bak i tid. Liv beskyldte Dorte for «å
ha lovet henne vondt, og vondt hadde hun fått».
Flere andre sto fram på tinget. Ommund Haneberg, en
annen av mormors forfedre, vitnet for Ståle Hauge og sa at Dorte hadde skadet
kona til Ståle. Folket som var samlet på tinget ropte i kor at Dorte alltid
hadde hatt et vondt ord på seg og vært kjent for sine trolldomskunster. To
lærere sto også fram og vitnet. De sa at Dorte vrengte på trosbekjennelsen og
sa at «djevelen skulle komme igjen for å dømme levende og døde».
Tegning fra smp.no
Dorte ble dømt til å bli brent på bålet for trolldom,
men først måtte saken opp hos lagmannen i Stavanger. På tinget 10. februar ble
dommen stadfestet. Saken mot Dordi kom opp enda en gang i Sokndal, 27. februar.
Ny vitner ble ført fram, blant annet Sivert Rekeland. Han fortalte at han hadde
vært i utmarka for å hente heim noen dyr. Der traff han Dorte og de begynte å
krangle. Da kastet Dorte forbannelser mot han og lovet at mye vondt skulle
hende han. Da han kom heim hadde minste barnet hans mistet taleevnen og like
etter døde det. I begravelsen til barnet møtte også Dorte opp. Kona til Sivert
sa at hun mistenkte Dorte for å være skyld i dødsfallet og ba henne legge hånda
på liket om hun ment seg uskyldig. Men Dorte våget ikke det.
Dorte sin sønn, Peder Kristensen, kjempet for morens
liv. Han stevnet flere Sokndøler for retten for falske anklager, men dette var
forgjeves. Dommen ble opprettholdt, og hun ble dømt til døden ved brenning og
eiendommen skulle tilfalle kongen. Saken ble på ny anket og kom opp i flere rettsinstanser,
blant annet i Nidaros og i Oslo. Siste gang saken mot henne var oppe, var i Sokndal
i 1629. Dommen ble stående i alle instanser. Men siden hørte en ikke mere til
Dorte, så det antas at saken mot henne «rant ut i sanden.»
Kilder:
Sven O. Barstad:
Sokndal-bygden i tekst og billeder
Wisted.net
erlingjensen.net
grusomme historiar i kristendommens namn
SvarSlettJa, det er dessverre mye vondt som er gjort i kristendommens navn.
SvarSlettKan ikke ut fra historien lese noe som peker på at dette var i Kristendommens navn. Det var en vanlig rettergang. Hekser/ trollkvinner ble dømt som følge av Norsk lov. En lov basert på overtro og frykt.
SvarSlett